Med okunskap kring diabetes, kan vi bota skiten snart?

Typ 1 - Obotlig, förjävlig och dödlig.

"Av de som har diabetes i Sverige har ca 5-10 % diabetes typ 1. Av dem är ca 7 000 barn och ungdomar. Sjukdomen är vanligare i Norden än i andra delar av världen. Varför vet man inte riktigt, men nu ökar sjukdomen även i till exempel Förenade Arabemiraten där man har god ekonomi, så man spekulerar i att det kan finnas ett samband med välståndet i ett land.

Typ 1-diabetes innebär att kroppens egen insulinproduktion helt, eller nästan helt, har upphört. Typ 1-diabetes är en autoimmun sjukdom, som innebär att kroppens eget immunförsvar angriper och förstör insulinproducerande celler i bukspottkörteln. På sikt leder detta till total insulinbrist." - Hjärt- och lungfonden.

 

Jag själv har sedan 2010 fått dras med denna sjukdom som nu på senare tid börjat diskuterats mycket omkring. Troligen bara för att Peter Jihde och Molly Sandén ploppade upp med sina diagnoser. Jag har läst många diverse artiklar/program där det ständigt är fel på faktan. För det första Typ 1 och Typ 2 är HELT olika diagnoser. Typ 1 är något som drabbar dom yngre eller helt enkelt har oturen nog att födas med sjukdomen, insulinproduktionen har helt lagt av i kroppen och gör att sprutor/pump blir ett måste. Denna diagnos är HELT slumpmässig, man får inte typ 1 för att man "äter för mycket godis", rent skitsnack och hör sen.

Typ 2 drabbar mer äldre, oftast pågrund utav dålig kost och misskött sitt liv under en längre tid. Då har man troligen en behandling som mest baseras på kost, motion och eventuellt piller som hjälper till att rätta blodsockret ytterligare.

Typ 2 - Möjlighet till att botas, motion och kost.

"Av de minst 450 000 svenskar som har diabetes har 85-90 % typ 2-diabetes. Beräkningar visar att minst 10 procent av de över 65 år har den här formen av diabetes. Typ 2-diabetes blir allt vanligare såväl i Sverige som i övriga världen. Debuten vid typ 2-diabetes brukar komma smygande. Personen som drabbas kan ha förhöjda blodsockernivåer i flera års tid utan att veta om det.

 

Vid typ 2-diabetes är förmågan att producera insulin inte helt borta, men mängden insulin räcker inte till för att täcka kroppens behov. Ofta är cellernas känslighet för insulin nedsatt och fungerar inte på korrekt sätt, så kallad insulinresistens. Detta leder till att för mycket socker utsöndras från levern till blodet, och att sockret i blodet inte kan tas upp av cellerna i musklerna och fettväven. Det krävs en större mängd insulin för att cellerna ska ta upp socker så att de kan tillgodogöra sig energin, så kallad hyperinsulinemi.

 

Diabetes typ 2 är en riskfaktor för hjärt-kärlsjukdom. Två av tre personer med typ 2-diabetes riskerar att drabbas av hjärt-kärlsjukdom. Mer forskning behövs för att förstå sambandet mellan diabetes och hjärtsjukdom och på så sätt förhindra uppkomst av hjärtsjukdom hos personer med diabetes." - Hjärt- och lungfonden


"Diabetes är en lyxsjukdom" - Filip Hammar
Kommer ihåg i Januari/Februari då detta podd-avsnitt orsakade stort tumult och med all rätt. I my ass.

Jag har varit halvt i koma, haft syraförgiftning(diabeteskoma) i blodet när pumpen lagt av och jag har varit på sjukhuset fler gånger än vad jag kan räkna. Jag kan inte har den "fulla" friheten som jag önskar då jag alltid måste tänka "blir mitt blodsocker lågt? Blir mitt blodsocker högt? Vad behöver jag ha med mig? Behöver jag äta? Kan jag träna i 2 timmar när jag har ett blodsocker på 5,1?" Alltid denna ständiga oro om att inte kunna vakna när jag gått och lagt mig. Jag är så trött på att människor inte får den kunskap som behövs för att förstå hur livsviktigt det är att veta, veta hur man kan göra för att hjälpa till vid lågt eller högt blodsocker. Men vi är en bit på vägen.

 

En eloge till Peter Jihde som valt att vara ledare för Sveriges äntligen första Diabetesgala, för att sprida kunskap och samla in pengar till forskningen kring sjukdomen. Missa inte den 14 November kl.19.30 på TV3, ditt bidrag hjälper liv. 

 

Forskningen fortsätter och vi får bättre och bättre hjälpmedel som hjälper oss med vardagen. Från att leva med sprutor och stick i fingret runt 20 ggr/dagen till en nästan hel-automatisk insulinpump som byts ut drygt var tredje dag och en sensor på armen som läser blodsockret med endast ett swipe av en dosa. Vi är så nära på att ha ett normal liv, men bara när, inte riktigt där.

 

Tips: Agerar personen i fråga konstigt? Kallsvettas? Blek? Darrig? - Be personen kolla sitt blodsocker, detta är några utav de vanligaste tecknen på lågt blodsocker.

Är personen inte mottaglig när du pratar? Leta upp blodsockermätaren/sensordosan och kontrollera. Är blodsockret under 4 måste personen få i sig socker. Oblandad saft, druvsocker eller exempelvis sockerblandning. För lågt blodsocker slutar med att man hamnar i koma då kroppen inte orkar hålla alla system igång. Ring 112!

 

Mår personen illa eller till och med kräks? Går ofta på toaletten? Och dricker ohyggligt mycket vätska? Detta är några utav symtomen på högt blodsocker. Oftast brukar personen själv kunna ta sitt blodsocker när det är för högt och kan åtgärda felet med insulin. Men det finns även en risk för något som kallas Ketoner vilket är syra som skapas i blodet efter insulinbrist. Har personen ketoner över 1,5 så kontakta läkare. Symptom på ketoner (syraförgiftning) är llamående/kräkningar, torr i munnen, huvudvärk, doft utav aceton i munnen, trött och slutligen blir man medvetslös. Ketoner är det vill säga LIVSFARLIGT.

Bildresultat för bota diabetes

Låt oss bota skiten snart! Love.

 


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback